22. Veljača 2022

Inna Vanguard Style - dub bez granica

Recenzija dokumentarnog filma o Iration Steppas
Već nekoliko mjeseci međunarodnom dub i reggae scenom kruži dokumentarni film koji stiže iz Leedsa, Engleske, s potpisom Dubquake Recordsa. Produkciju potpisuju Eric Birraux aka Rico (O.B.F) i nezavisni filmski redatelj i producent Fabien Jupille aka Fabio Manozzi, a film nam priča priču o jednima od pionira UK dub scene - Iration Steppas. Prva premijera filma prikazana je 9. studenog od Tokya preko Engleske do Bogote, a hrvatsku premijeru filma smo imali priliku uloviti 2. i 3. veljače u zagrebačkom klubu Dva Osam.

Kroz film, koji je podijeljen u šest dijelova, s odličnom naracijom vodi nas Fluid Irie, a glavnu riječ u filmu vodi naravno Mark Iration zajedno s najbližim suradnicima Dennisom Rooticalom i Sammy Dreadom, uz mnoštvo gostiju. Prvi dio nas vodi u Markov rodni kraj, geto Chapletowna u Leedsu, kod njegove majke. Mamine priče su uvijek zanimljive, pogotovo kada se rade o osobi kao što je Mark, koji je već kao trogodišnjak šetao s pločama pod rukom i nabijao glazbu. Sigurno joj nije bilo lako, pogotovo u vrijeme 70-ih i 80-ih kada karipska i afrička zajednica nije bila baš najbolje prihvaćena u Engleskoj. Kroz drugi dio pratimo odrastanje Marka i stvarno mogu dati samo poštovanje, od "posuđivanja" drveta s gradilišta da bi se napravile kutije za zvučnike do odrađivanja besplatnih DJ gigova u jako puno različitih žanrova, s takvom voljom zaslužuje biti gdje je. Prvi njegov sound je bio Ital Rockers, koji su sa svojom himnom "Ital`s Anthem", objavljenu za tada nepoznati Bassic label, stvorili novi pravac kombinirajući dub s zvucima hip-hopa i housea. Nedugo nakon izdavanja tog singla Mark izlazi iz Ital Rockersa i pokreće Iration Steppas, a zapravo je samo promijenio ime. Tu ulazimo u treći dio filma gdje gradi svoj sound i pojavljuje se na glavnoj UK dub sceni uz legendarnog Jah Shaku, Aba-Shantija i Channel One. U to vrijeme Mark upoznaje Dennisa i Sammya, te su skupa predstavili novu generaciju UK stepper duba kako ju sami nazivaju "inna year 3000 style". Usudili su se biti drugačiji, a može se i čuti dobra usporedba od Russ Disciplesa, koliko su bili drugačiji od onog što su puštali Jah Shaka ili Channel One. Usred 90-ih godina skupa formiraju projekt pod nazivom Kitachi i potpisuju za malo veću izdavačku kuću. Eksperimentalni dub/techno koji je svirao na MTV-u, onda kada je to značilo nešto, ali Mark i Dennis opisuju kako se već na drugom albumu izdavčka kuća previše uplela u muziku i uzela im užitak. S tim završava četvrti dio i ulazimo u peti gdje su u isto vrijeme radili kao Iriation Steppas i napravili svoje najveće skladbe. Pjesme poput "High Rise Vibration" ili "Kilimanjaro" su obilježile UK dub muziku, a možete čuti i odlične anegdote iz studija o tome kako je to sve nastajalo, kako su puštali sa DAT kazeta dok su im se svi smijali i o albumu Original Dub D.A.T.

FIlm zaključuje sa šestim dijelom i o tome gdje je Iration Steppas u novom milenijumu. Svugdje su i dalje, svaki tjedan su negdje već godinama, ruše granice duba, stvaraju nove produkcije, nove suradnje sa svim velikim imenima scene i ne odustaju u onome što rade jer znaju da rade to jako dobro. Film je sada je već dostupan za pogledati na Vimeu po cijeni od 5€ na period od 24 sata ili se može kupiti fizički DVD na bandcampu po cijeni od 13.50€ .
Tekst:   Vedran Šimunec