A-Lone Productions
A-Lone Productions 2021.
4. Ožujak 2022

Ras Tweed - "Balance" - istinski roots reggae i rockers

"Balans nam je potreban da bismo rasli i napredovali"
Da sam birao, ne bih mogao izabrati bolji trenutak za pisanje ovih redova. Najnovija kriza koja je zahvatila Europu nam je još jednom predstavljena kao jednosmjerna agresorska inicijativa koja dolazi od "siledžija" i "neciviliziranih" zemalja koje se svrstavaju uz euroazijski i blok Trećeg svijeta, ali bez sagledavanja šireg društveno-političkog konteksta, takav ugao gledanja će samo prolongirati konflikte u budućnosti. Kakve ovo ima veze s albumom "Balance" koji je britanski pjevač Ras Tweed predstavio prošle godine? Ima svakakve i upravo ću to objasniti.

Gotovo šest stoljeća traje dominacija zapadnih zemalja nad ostatkom svijeta, koja je između ostalog podrazumijevala i otimanje na milijune Afrikanaca koji su završili širom američkog kontinenta u ropstvu, odvojeni od svojih korijena i kulture radi izgradnje "novog i ljepšeg", "demokratskog i slobodnog" svijeta u europskim doseljeničkim kolonijama, pri čemu su profiti odlazili glavnim europskim kolonijalističkim državama za izgradnju civilizacije koju danas poznajemo. Počelo je sve još 1492. godine, pjeva Ras Tweed u naslovnoj pjesmi i uvlači nas u kontest zapadne kolonizacije koja ne samo da traje predugo, već ne daje znakove da će uskoro prestati, jer ono što je u 15. stoljeću bio preduvjet za osvajanje svijeta, danas je i dalje preduvjet za održavanje kolonijalnog poretka u kojem je za Euroaziju, Afriku, južnu i centralnu Ameriku i Bliski Istok rezerviran sam talog te "uzvišene civilizacije" kroz ekonomiju, ratne i političke pritiske. A preduvjet je? Pa "sloboda, demokracija i ljudska prava".

Zato je u potpunosti besmisleno da danas uspostavljeni sistem zapadne civilizacije smatramo "mirotvornim" kad su samo u posljednja dva dana dok svi pričaju o sukobu u Europi, bombardirani Somalija, Jemen i Sirija, opet pod blagoslovom i vojnom infrastrukturom te zapadne "civilizacije", a u tišini onih koji su te vlade birali ili im se navodno suprotstavljali. I isto tako je besmisleno smatrati "siledžijskim" sisteme koje uspostavljaju zemlje Globalnog Juga koje svim sredstvima pokušavaju da se izdignu iz kolonizatorskih lanaca Zapada i tako osiguraju svojim ljudima bolje uvjete za život koje su zemlje Zapada stvorile i stvaraju nauštrb upravo tih drugih zemalja i njihovih naroda toliko stotina godina. Sjetite se i starih roots pjesama koje upravo govore o 400 godina ropstva! Naslovna "Balance" je u rangu upravo tih legendarnih pjesama, a vješto se Ras Tweed dotiče ovih tema i kroz pjesme "Balagaan", "Agony" i "Abroad" uz odgovarajući komentar legende U-Browna u pjesmi "Fraud Inna Me Yard".

"Balans nam je potreban da bismo rasli i napredovali", napominje Ras Tweed, ali ovo se sigurno ne odnosi isključivo na individualni razvoj svakog od nas, već i balans u svijetu koji će dominaciju i svjetsku moć koji drže nekolicina zemalja Zapada prebaciti u ruke upravo potlačenih naroda Trećeg Svijeta tj. Globalnog Juga bez kojih ta zapadna "civilizacija" teško i da bi opstala u formi u kakvoj je znamo danas. Ovaj album se u potpunosti dotiče toliko bitnih tema kroz fenomenalnu produkciju Roberta Sancheza (A-Lone Productions), da sam ga bez imalo razmišljanja stavio na sam vrh najboljih reggae albuma iz 2021. godine.

Ovo je jedan od onih albuma koji preslušavate toliko da ga na kraju ne možete smisliti. Malo pauzirate, pa iznova. Uz dub kompanjona "Balance Dub" koji dolazi s pažljivo izdubiranim verzijama svih pjesama, užitak je još veći, a dojam još jači. Istinski roots reggae i rockers, koji muzički, produkcijski, vokalno i lirički u potpunosti opravdava ono što bi roots morao biti - antikolonijalna muzika sa snažnim porukama koje gađaju u srž ovog neizbalansiranog svijeta u kojem živimo, a u kojem se zbog toka nebalansa neprestano događaju vojne, političke i ekonomske krize - uvijek povezane s dominacijom najbogatijih kolonijalističkih zemalja Zapada koje u rukama drže prirodne i ljudske resurse ovog svijeta, a svoju civilizaciju grade na grbači potlačenih naroda Trećeg Sveta.

Roots je tu da razotkrije i demistificira uzroke svjetskog nebalansa, a "Balance" nam u tome i te kako pomaže.