Break Koast Records
Break Koast Records 2016.
15. Srpanj 2016

Fokus - "Roots Sound"

Od korijena do budućnosti
Do sada su od njega dolazili tek komadići u vidu kratkih EP-a, kojih je ovaj srpski DJ i producent nanizao već u povećem broju u zadnjih desetak godina. Pri tome su se njegova izdanja povremeno međusobno toliko razlikovala po stilu i tematici, da je bilo pitanje radi li se tu uopće o jednom te istom autoru. Ili je to možda neki drugi Fokus bio na djelu? Da, Ivana Andrijaševića AKA Fokusa ima više, iako su svi zarobljeni u jednoj osobi. Jedan od njih je onaj Fokus koji je dobar dio svog života proveo u američkom Chicagu, gdje je očito došao u dodir s modernim pravcima bas glazbe kao što su drum'n'bass, ambient, dubstep ili jungle.

Drugi Fokus je onaj kojega ponekad puca i nostalgija, ne samo za rodnim Zaječarom, kamo je se vratio, već i u glazbenom smislu, tragajući za korijenima te iste, moderne bas glazbe što ga je na koncu dovelo do klasičnog duba i reggaea. Iako je se ponekad činilo da ni on sam ne zna kojoj bi se strani više posvetio, kojoj strani svoje osobnosti, u svom prvom dugosvirajućem albumu je tu unutarnju ambivalentnost, čini se, konačno pomirio i uskladio.

Balkanski ethno uplivi ovdje imaju svoje mjesto isto kao i futuristički bas manirizmi drum'n'bassa, dubstepa i jungle s natruhama ambientala, napajani dub, ska i reggae elementima, koji mu služe kao fundament. To sve "Roots Sound" čini kulminacijom njegova dosadašnjeg stvaralačkog rada i svakako najkompletnijim izdanjem, koje Fokusa prikazuje u najrazličitijim facetama njegova vlastitog bas-univerzuma.

Treća i možda manje poznata osoba, a koja je također Fokus, je grafiti umjetnik koji u svojim radovima priča priču "gradske djece". Ta urbana komponenta, urbana hip hop kultura, koju je Fokus vjerojatno prisvojio još u Chicagu, rezonira i u njegovim trakama u kojima su razni samplovi na gotovo dnevnom redu. Nebitno radilo se tu o sampliranju starih reggae i ska klasika ili pak romskih napjeva preko gibajućeg drum'n'bass ritma kao u remiksu jedne Kali Fat trake ("Devla Devla"). Isto kao i stav da nije bitno odakle što dolazi sve dok dobro zvuči. Tako on u brzopoteznim zahvatima razvlači i sužava subsonične bas linije preko imaginarnog zida s podlogama čvrstih beatova i boji ih širokim synth površinama, koje jednom mogu biti vrlo melodične kao u 80's popu, dok su na drugom mjestu sterilne, mračne i meditativne.

Jedan novi Fokus se pokazuje u još jednom remiksu na albumu ("Herbalist") s Ras Danielom, Buds Kruom i Daniel Asherom, gdje kombinira svoj energični drum'n'bass s turbulentnim bas linijama i komprimira finim puhačkim dionicama. Ovaj svojevrsni hibrid jungle i dubwise produkcije s klasičnim prizvukom ponajbolje prikazuje svu filigranu stilsku kombinatoriku Fokusa, a koja uz to i fantastično zvuči.