Big Dada
Big Dada 2015.
2. Prosinac 2015

Congo Natty - "Jungle Revolution in Dub"

Nastavak revolucije - u dubu

Ovaj Britanac je se u svojoj muzičkoj karijeri služio s toliko različitih nadimaka da bi ga čak i tajne službe imale poteškoća upratiti. Jednom nastupa kao Conquering Lion, Blackstar ili Ras Project, pa onda kao Tribe of Issachar ili X Project, ali najpoznatiji je kao Congo Natty. Pod tim imenom je prije dvije godine izbacio album "Jungle Revolution", koji je na neki način bio kulminacija svega onoga što je radio u proteklih dvadesetak godina - počevši od hip hopa, reggaea i duba, preko drum'n'bassa, ragga i breakbeata do onoga muzičkog pravca koji je kod njega oduvijek zauzimao glavno mjesto, a to je jungle.

Ovaj muzički pravac, nastao kao derivat jamajkanskih utjecaja dancehalla i ragga na britansku elektronsku scenu devedesetih, s markantno isprekidanim ali ubitačnim tempom koji lupa po ušima na nekih 170 BPM, imao je kratku ali vrlo utjecajnu eksploziju u rečenom desetljeću - zahvaljujući doseljenicima s Kariba te novim dostignućima na polju audio-tehnike i sintetičkih droga - da bi kasnije evoluirao u drum'n'bass i znatno utjecao na razvoj današnjeg dubstepa. Naime još je se tada u divljim devedesetim rulja počela paliti na brejkove i iščekivati ih kao što hipici čekaju sunce na proljetnoj ravnodnevici.

Ali to sve leži davno iza nas i bilo je poprilično iznenađenje da netko u godini Gospodnjoj 2013. ponovno snimi jedan jungle-album, a još se više činilo nevjerojatnim to što je uglavnom dobro primljen od strane i publike i kritičara. Uglavnom, pošto je Congo Natty bio izložen optužbama radikalnih jungle ovisnika da je tu zvučao premekano. No, iako se ne može baš reći da je uspio u namjeri pokrenuti neku novu jungle revoluciju kao onomad - jebiga, vrijeme se ne može vratiti unatrag - Congo Nattyju je ipak uspjela jedna manja ali za njega ništa manje važna revolucija - ona osobna, koja ga je ponovno vratila u žižu zbivanja i interesa.

Da je spomenuti album ipak itekako uzburkao duhove na sceni, svjedoči ovo novo izdanje, koje sadrži dub verzije traka s "Jungle Revolution". A dubove ovdje među ostalim potpisuju Dubkasm, Adrian Sherwood, DJ Madd, Jinx in Dub, Joe Ariwa (sin od Mad Professora), Young Warrior (sin od Jah Shake), Vibronics, Mungo's Hi Fi i Conscious Sounds. A čak je tu i neuništivi Lee Scratch Perry u kratkom uvodnom intru, tako da čitav ovaj poduzetak i nije mogao ispasti nikako drukčije već kako treba, samim tim što je se u ovih sat vremena ukupnog trajanja albuma nakrcala guz do guza elita britanske bas scene.

Pri tome je u većini traka tipični šibajući jungle-beat zamijenio ništa manje snažni UK steppers dub u čemu prednjače komadi od Young Warrior ("London Dungeons Dub"), Conscious Sounds ("Micro Dub") i Sukb Knlgbt (da, tako se piše) u "Get Ready VIP". Mladi Joe Ariwa je s "Rebel Tuff Like Tuff Gong Dub" unio dašak sonične magije Ariwa studija i škole Mad Professora, a Adrian Sherwood je očekivano raznio sve granice i izredao nekolicinu stilskih utjecaja u remiksu "UK All Stars in Dub".

Ali i pored toga što je svaki od navedenih uradio što je htio s izvornim materijalom, rastavljajući ga i miksajući kako to i spada u dubu, onaj militantni šlif i nepatvorenim Rastafarijanizmom protkani faktor albuma je ostao netaknut - Congo Nattyeva revolucija se i dalje emitira na ilegalnim valovima, a njegova pobunjenička postaja je skrivena duboko u džungli pod maskirnim šarama. Odjeb je lansiran prema špijunskim satelitima.