Pressure Sounds
Pressure Sounds 2015.
5. Studeni 2015

Lee Perry - "Mr Perry I Presume"

Lee Scratch Perry po x-sti put

Jedno od zlatnih pravila kod reizdavanja starih materijala je: samo zato što je možda danas teško dostupno, ne mora značiti da je i vrijedno ponovnog izdavanja. Zli jezici bi pored toga još i rekli: posebno ako se radi o Lee Perryjevim stvarima. Naime, ovaj jamajkanski utemeljitelj duba i reggaea je za vrijeme svojeg mitskog Black Ark studija u sedamdesetim nasnimao - čini se - čitave vagone materijala. Ali to je bilo tako rekući formativno vrijeme reggaea i duba. Puno je se eksperimentiralo, pri čemu je nastalo puno istinskih dragulja, ali i puno neupotrebljivog smeća. Znao je to dobro i Perry tako da određene "promašaje" nikad nije pustio u širu javnost.

Pa ipak od toga njegovog sumanutog rada profitiraju i dan danas izdavači kao što je prestižni Pressure Sounds iz Velike Britanije. Ova izdavačka kuća je u posljednjim godinama uglavnom bila zaposlena s time ponovno objavljivati rijetke albume i neobjavljene materijale - pa tako i Perryjeve ("Voodooism", "Sound System Scratch"...) - ne pazeći ponekad pri tome nešto previše na kvalitetu ili točno podrijetlo istih. Budući da potražnja za Perryjevim Black Ark materijalima očito ne jenjava, a puno toga je već objavljeno, sada na red polako dolaze ostatci ostataka. Opskurne, a ponekad i dubiozne, snimke se restauriraju i puštaju u javnost.

To je slučaj i s ovom novom kompilacijom Perryjevih materijala, koja se pak može pohvaliti s tim da sadrži isključivo nikad prije objavljene stvari. Riječ je o raznim dubplateovima, instrumentalima i dubovima te jednoj acapella verziji ("Word") koja to nije jer ima muziku. Isto tako se čini da su malo pobrkali lončiće s pojedinim naslovima traka. No, kako god bilo, dio ovih ukupno šesnaest traka potječe od Perryjeve suradnje s Bobom Marleyem. Tako imamo ovdje izvanredni, hipnotični dubplate miks njegove "Sun is Shining" u pratnji Augustus Pablove mistične melodike, kao i instrumentalnu verziju od "Keep On Moving", također s Pablovom harmoničnom melodikom.

Isto tako su ovdje neke trake koje su u svojim vokalnim verzijama kasnije postale bezvremenski hitovi, tipa kao "Police and Dub", ranoj proto-dub verziji Junior Murvinove "Police and Thieves" s istoimenog albuma. Ali i pored još nekoliko zaista sjajnih komada - kao što je "Along the Way" Noela Robinsona i prateća verzija Upsettersa - dobar dio traka je u ovu kompilaciju uvršten samo radi popunjavanja prostora. Jer nema drugog razloga kojim bi se objasnilo zašto su se ovdje našle trake poput spomenute, kvazi acapella verzije "Word" od The Gatherers. Ili zašto bi se mukotrpni posao remasteriranja isplatio u plitkom pjesmuljku "Lay Besides You" od Joy White.

Istina je da kompilacija "Mr Perry I Presume" ima dosta slabih trenutaka, jeste i da su se ljudi iz Pressure Sounds očito sami pogubili u njenom kompiliranju. Ali istina je također da ima nekoliko zametnutih dragulja i čisto radi njih vrijedi posjedovati ovu kolekciju - što vrijedi posebno za one zagrižene Perryjeve fan(atike).