United Sound Records
United Sound Records 2015.
27. Svibanj 2015

The Skatalites - "History of Ska, Rocksteady and Reggae"

Prvi se pamte
Prije Boba Marleya, Burning Speara, Jimmy Cliffa i drugih, prije svih njih su bili The Skatalites. Ovu kratku lekciju iz povijesti nam daju u "Rockfort Rock", jednoj od deset uživo snimljenih pjesama ovog novog live izdanja, ali koje je snimljeno još polovinom devedesetih. Koliko su utjecaja imali na daljnji razvoj jamajkanske muzike govori i sama činjenica da je istoimeni riddim iz rečene pjesme postao jedan od najčešće korištenih u reggaeu, a najviše se proslavio u hitu "Mafia" Barry Browna. U svojoj turbulentnoj priči, legendarni The Skatalites su prošli otprilike sve što jedan bend može proći. Od potpunih neznanaca, do svjetski poznatog akta. Od opadanja popularnosti do ponovnog uzdizanja i od raspada do ponovnog ujedinjena.

Formirani polovinom šezdesetih u samom začetku originalne jamajkanske muzike neposredno nakon osamostaljenja od Velike Britanije, prošli su kroz sve unutarnje trendove i nastajuće struje. Bili su predvoditelji prvog ska vala, uskočili na reggae vlak u sedamdesetim, te surađivali s velikim King Tubbyem na dub verzijama svojih materijala, što je ostalo zabilježeno u kultnim kompilacijama tipa "Legendary Skatalites in Dub". Jedan od najistaknutijih članova grupe bio je slavni saksofonist Tommy McCook, koji ovdje figurira i najavljivač pjesama, i koji se pored angažmana u Skatalitesima proslavio i svojim solo akcijama. Album "History of Ska, Rocksteady and Reggae" je snimljen uživo 1994. godine na finskom Tempest Festivalu i kao što govori sam naslov, muzički je vremeplov kroz formativne godine jamajkanske muzike, počevši od brzih plesnih ska pjesama, preko nešto sporijeg rocksteadya do mirnijih reggae ritmova.

Duhačka sekcija, predvođena spomenutim Tommy McCookom i kolegom mu Rolandom Alphosnom na saksofonu, te Nathanom Breedlove na trubi i Will Clarkom na trombonu, zauzima vodeću ulogu u ovim izričito melodičnim kompozicijama, koje mogu potrajati i do devet minuta kao u "Freedom Sound" ili kao što je preko deset minuta duga, na početku spomenuta "Rockfort Rock". Prateća ritam sekcija basiste Lloyda Brevetta i bubnjara Lloyda Knibba vješto balansira između dinamične offbeat ritmike i plesnih latino upliva Billa Smitha na keyboardu, a razigrana gitara Devona Jamesa kompletira puni i rasplesani live sound Skatalitesa.

Premda se ovdje radi redom o instrumentalima, u posljednjoj "Vow" se pojavljuje vokal jedne od izvornih članica benda, Doreen Shaffer. Četiri godine poslije snimanja ovog albuma, odumiranje originalnih članova je počelo s Tommy McCookom, da bi 2012. godine završilo s basistom Lloyd Brevett. Priča se da je u planu objava još jednog, posljednjeg albuma na kojemu bi bili materijali snimljeni s bubnjarom Lloyd Knibbom, prije nego što je i on preminuo prije četiri godine. Ali bez obzira hoće li do toga doći ili ne, era Skatalitesa kakvih ih znamo je završila, ali njihova ostavština i uloga koju su odigrali za jamajkansku muziku općenito, će sigurno nadživjeti i nas i one koji dolaze poslije.