×

PDV Records
PDV Records 2014.
8. Prosinac 2014

Seasplash Ritam kompilacija

Seasplash festival odavno je postao više od festivala.

Riječ je o domaćem festivalu koji vjerojatno ima i najveći utjecaj na scenu na kojoj djeluje. Uostalom, već nekoliko godina Seasplash izvođači imaju što za reći i na velikom Outlooku. I to ne samo na svojem stageu. Mnogi ga smatraju direktno odgovornim za razvitak svojih projekata i karijera.

Jedan od njih je i autor ovih redaka. Nakon godina promatranja najava i plakata Seasplash festivala na koje nije mogao otići zbog raznih obaveza poput upisa na fakultet, ispitnih rokova i tome sličnih, konačno je uspio doživjeti sedmo izdanje ovog festivala. Iako se tada festival odvijao na puno manje atraktivnoj lokaciji od današnje, romantična veza je započeta na asfaltu Monumenata. I dan danas se bude uspomene na sjajan prvi nastup Channel One Soundsystema na Digitronovom Dubsplashu, improvizirane akustične svirke Overproofa na Mainsplashu, fantastične mračne atmosfere Kaly Live Duba ili (na Punta Christu), Vibronicsa kao „predgrupe“ zajedničkom nastupu Dubblea i Molare, DubbleStandarta i Jazzmin Tutum ili pak posljednjih uspomena na instituciju Asian Dub Foundationa. Iako su u najmanjem broju (samo Dubble) među nabrojanim nastupima, poseban doprinos Seasplashu daju domaći izvođači, ali i sam Seasplash oduvijek posebnu pažnju pridodaje razvitku domaćih autora, izvođača, DJ-a, selektora i soundsystema. Upravo je taj dio Seasplashovog djelovanja pretvorio isti u više od samog festivala. A kad netko „stvori“ toliki broj aktivnih sudionika scene, kompilacija je nužna nuspojava. I upravo tu nastupa kompilacija Seasplash Ritam.

Prvi put sam za ovu kompilaciju čuo uoči jubilarnog 10. Seasplash festivala. Kombinacija domaćih autora izraslih iz Seasplash pokreta i renomiranih međunarodnih prijatelja festivala golicala je maštu. Ipak, vrijeme je prolazilo, a kompilacija nikako nije izlazila. A onda sam uoči 12. Seasplasha dobio priliku čuti nekoliko isječaka s nje. Konačno je stigla. Iako je koncept promjenio priču, uzevši za kompilaciju samo domaće autore, Seasplash Ritam je upravo tim potezom dodatno dobio na značaju. Kako je istaknuo Vedran Meniga na omotu kompilacije, kao i u tekstu koji prati objavu za medije, na prvom Seasplashu nastupila su samo dva domaća benda od kojih je jedan tek učio svirati dub (legendarni Radikal Dub Kolektiv), dok je drugi svirao isključivo obrade (Brain Holidays). Danas imamo kompilaciju s 14 pjesama autora koji su nastali i razvijali se uz Seasplash festival!

No, što nam to nudi Seasplash ritam? Već na samom otvaranju kompilacije nudi nam se sjajna kombinacija Egolessa na beatu i Chakke kao propovjednika na mikrofonu. Oba segmenta odrađena su vrhunski, a „Vesti iz zemlje“ bave se opasnim trovanjem javnosti putem medija ploveći kroz sjajan digitalni dubwise beat. Konačno možemo slušati i Digitronce na svojem kućnom razglasu. Istina, neće to zvučati tako impresivno kao na njihovom soundsystemu, na njihovom dub sessionu, ali „Tribal Waar“ će biti jedan od vrćenijih dub uradaka u vašem playeru. Ako se izdvaja one koji su najviše zadužili domaću dub i soundsystem scenu, Digitronci bi se sasvim sigurno našli na većini takvih popisa pojedinaca sa scene i redovnih pratitelja iste. Stoga je njihovo mjesto na ovoj kompilaciji veoma bitno. Ipak, Dr. Obi i Vrki to mjesto nisu uzeli zdravo za gotovo već su nas počastili vrhunskim proizvodom vlastite produkcije. „Gomma Digital“ je već odavno poznata publici koja prati rad domaće reggae scene, a riječ je o obradi poznatog hita Šo! Mazgoona u kojori) i sam Žan Jakopač. Na prvi pogled, ova pjesma je moždaj su sudjelovali Banana Zvuk (Luka Barbić i Yuri) i sam Žan Jakopač. Na prvi pogled, ova pjesma je možda i jedini „outsider“ albuma, ali kada se sagleda da iza svega stoji Yuri kao jedan od vrlo aktivnih aktera same Seasplash scene, a da se na njoj pojavljuje i Žan Jakopač koji je sasvim sigurno na neki način utjecao na mnoge hrvatske reggae i ska autore pa samim tim i na Seasplash bazu, onda je očito da priča o „outsideru“ pada u vodu. Uostalom, i Luka je odradio vrhunski posao priuštivši starom hitu svježe, digitalno ruho. Krenemo li dalje, naići ćemo na Bamwise koji je nekada slovio za nasljednika RDK, ali je u međuvremenu izrastao u solidan live band prepoznat među domaćom publikom. Na ovoj se kompilaciji predstavljaju „Terror Eastom“. Slijedi i prvi (i zasad jedini) hrvatski autorski roots bend, Brain Holidays. Kako je napomenuto i u uvodu, oni su bend koji je stariji i od samog festivala. Usporedimo li tribute band koji je nastupio na prvom i autorski bend koji su nastupili na 12. Seasplashu i na kompilaciji se predstavio s „Modern Slavery“, uočiti ćemo koliko je reggae napredovao u Hrvatskoj. Iako su tijekom godina i dalje percipirani prije svega kao tribute bend Boba Marleya, Brain Holidays su se na kompilaciji predstavili s (uz „Kapetana“ i „Jeku Geta“ s posljednjeg albuma) svojim najboljim uratkom do sada. Iz samog je naslova jasna tematika pjesme, a prati je klasični roots kojim dominira fantastična brass sekcija. „Reci mi“ je pjesma uz koju se dvije godine najavljivala kompilacija. Riječ je o suradnji Dubblea i Yurija, a ona danas zvuči jednako svježe kao i pred dve godine kada je po prvi put izašla u javnost. Uz vrhunski Vanjin i Yurijev vokal prenesena je poruka o plitkosti ljudske percepcije osoba i pojava koje ga okružuju te uz sjajan Dubbleov instrumental koji pliva u nekom ambijentalnom crossoveru između duba i raznih elektronskih žanrova, ostvarena je suradnja velike umjetničke vrijednosti. Nakon dub pionira iz Dubblea (Vanja i Jadranko nekadašnji su članovi Radikal Dub Kolektiva), slijedi Egolessov dubstep uradak „Farpoint“ i odličan Waitapuov„Tooth Fairy“.  Oba navedena projekta možda su i najbolji dokaz utjecaja Seasplasha na nove aktere scene. Iako već imaju nekoliko godina staža na sceni, upravo su zahvaljujući Seasplashu ubrzali svoj proces afirmacije među domaćom publikom, pomalo čak i iznenađujuće brz, uzmemo li u obzir nerijetku sklonost domaće publike umanjivanju značaja domaćih autora. Što se kvalitete tiče, od Egolessa smo navikli dobivati vrhunske uratke u određenim intervalima, dok Waitapu nije izdavao ništa još od „Bassonic Lodgea“ pa nisam bio toliko siguran što očekivati. Ipak, servirali su nam fenomenalnu i mračnu „Tooth Fairy“, jednu od najboljih stvari na kompilaciji, čime su pokazali da i dalje možemo računati na vrhunski mračni crossover između duba i dubstepa. Putovanje se nastavlja najmlađim (što se tiče staža na sceni) članom Seasplash obitelji, ali članom ispred kojega je, prema do sad viđenom, svijetla budućnost. Riječ je o pulskom producentu 207 koji se predstavio deep dubstep trakom „Deep With Me“. ST!llness je svojim „Bottunom“ produžio listu onih koji su ovoj kompilaciji dali najviše od sebe. Tipičan je to ST!llness uradak koji uz snažnu kritiku konzumerističkog društva vješto spaja reggae, perkusije i žestoki crossover stil zaokružujući zvuk prigodnim računalnim, telefonskim i modemskim zvukovima. Ovim se uratkom po treći put na kompilaciji pojavljuju Egoless i Yuri što ujedno čini članove ST!llnessa najaktivnijim sudionicima kompilacije, nakon kojih slijede još jedni veterani Seasplash festivala. Iako nastaju puno prije Seasplash festivala, Antenat profilira svoj subreggae zvuk tek u godinama koje slijede. U međuvremenu su jedni od češćih gostiju Seasplasha te tako zaslužuju svoje mjesto na kompilaciji. Ovdje se predstavljaju pjesmom „Razmak (Hodom ostvarujem ritam)“, a riječ je o još jednom u cijeloj zbirci Antenatovih vrhunskih uradaka. Ekskluzivna snimka za Seasplash Ritam u svima poznatom stilu sigurno zaslužuje mjesto na Antenatovom Best of albumu (ukoliko ga ikad izdaju u budućnosti). „Mile and a Half“ je jungle uradak na razini svjetske produkcije u režiji Tricky D-a i Bongo Chillia, ali možda je „mrvicu“ preduga. Ipak, ljubiteljima nove škole jungle zvuka svakako će se svidjeti. Slijede je još dva uratka dvoje drum and bass producenata koje je upravo Seasplash afirmirao među hrvatskom publikom. Prvi je Filip Motovunski i njegov party banger, remix KRS Oneovog evergreena „Sound of the Police“ i svima je već dobro poznat, što s plesnih podija, što s interneta. Drugi je Rahmaneejev „They Live“ kojim Rahmanee predstavlja nešto svježiji zvuk od onog na koji smo od njega navikli proteklih godina. Leži li mu bolje? Poslušajte i procjenite sami.

Vjerojatno je tekst o Seasplash Ritam kompilaciji ispao i predug za većinu vas, ali ovaj projekt, kao uostalom i sam festival, od ogromnog je značaja za razvoj scene okupljene oko Seasplash festivala. Pred dvanaest godina Hrvatska je mogla na prste jedne ruke nabrojati aktivne reggae i dub bendove, selektora je bilo tek nešto više, a pravog soundsystema nije bilo. Danas pred sobom imamo četrnaest pjesama koji su ogledni primjer scene koja se danas okuplja oko jednog festivala, a tih je četrnaest pjesama tek svojevrsni „teaser“ u sve ono kvalitetno što se na sceni događa. Domaća produkcija je vrlo kvalitetna, a to potvrđuje i ova kompilacija na kojoj su svi autori dali najbolje od sebe. Osim glazbene kvalitete, ova kompilacija nudi i nešto drugo. A to je prilika da između raznih Seasplash partija uživate uz Seasplash zvuk nestrpljivo očekujući sredinu srpnja, kada ćemo se opet susresti s mnogim imenima s kompilacije podno i unutar tvrđave Punta Christo u Štinjanu.