Renegade Masters
Renegade Masters 2023.
21. Siječanj 2024

Soom T - "The Louder The Better" - pozitivna slika boljeg, mudrijeg i ljepšeg svijeta

Soom T se pošteno upisala u "Women in reggae" klub
Tko je ta Soom T? "Ragamuffin Queen" ili mala garava iz Škotske? Domaćoj publici se već davno krišom uvukla u srce na prvu kad je nastup u zagrebačkom klubu Medika izvela popevši se na gajbe piva kako bi je publika mogla bolje vidjeti. Sitna stasom, Soom T pokazuje MC mišiće s kojima se može mjeriti i protiv puno poznatijih muških kolega.

Pojavljuje se uz zanimljiv fenomen "toy group" Puppetmastaz, rap skupine čiji članovi uživo nastupaju pred publikom preko raznih krpenih lutkica i marioneta; stoga su s pravom nazvani: prvi band sastavljen od igračaka. Traka "Mastaplan" na kojoj im se pridružuje Soom T izbija klasičnim breakbeat reggae vibracijama i proročki najavljuje smjer buduće karijere. Izdaje seriju 12" ploča uz gostovanje na CD izdanju (2003.-2005.) u suradnji s berlinskim producentskim dvojcem imena Bus. Reći da je to nekakav postmoderni hip-hop je zabušavanje jer njihov zvuk je uistinu zanimljiv spoj elektroničkog, dub, soul house i drugih groove poteza u originalnom i bezvremenskom blendu.

Zamjećuju je techno ambient veterani The Orb za svoj šesti po redu album "Bycles & Trycles" iz 2013. godine. Sad dok pišem ovo, razmišljam, možda njihov vječni hit "Little Puffy Clouds" ima neko drugo značenje u ovom khm..khm...kontekstu...Contact high?

Kao neki duet koji zaslužuje neki alternativni Mad Max film/Tank Girl strip zvuči i kombinacija s australskim solarnim reggae banditom Monkey Marc s kojim surađuje na LP izdanju "Bullets Over Babylon".

Serija underground izdanja i gostovanja lagano gradi reputaciju dok joj leđa drže sunarodnjaci i Glasgow sound system velikani Mungo's Hi Fi i njemački 8- bit "laptop reggae" prvaci Jahtari i upravo u tim kombinacijama se Soom T upisuje u svoju priču kao glavni akter, a ne kao sporedni sound system MC.

U 2019. godini ima čast stati uz nažalost prerano izgubljenog Nazamba na traci "Politricks" koja je objavljena na albumu jednako nazvanom "Nazamba". Baritonski "voice of thunda" George Scott preminuo je 2022. godine. Jamajkanska publika ga pamti po ranijem pseudonimu Wild Life i mento hitu "Old Corolla" kao i velikoj odi kanabisu "Ganja Yard" snimljenom na Collie Weed riddim.

Soom T je poznata po svojim "You all need Jesus!" statusima na društvenim mrežama ali i po beskompromisnim humanističkim stavovima kao što su zalaganje za slobodu Palestine.

Ovdje nećemo imati slučaj "djevočice koju je industrija uzela pod svoje" kao što se to zbivalo u karijeri jedne jednako beskompromisne M. I. A., koja je lansirana u sam svjetski vrh glazbenih ljestvica kad je bilo potrebno pokazati uključivost i različitost i osjetljivost prema manjinskim etničkim skupinama; da bi potom bila gurnuta nazad na marginu kad je počela iskazivati stavove koji stvarno opunomoćuju potlačene. Usput, ako vas zanima, svoje najnovije djelo M.I.A. je postavila dostupno na stranicu https://ohmni.com.

U naše doba obavezne digitalne promocije, artisti se moraju pitati zbog čega im je doseg do publike ograničen: zbog aljkave digitalne kampanje ili zbog ograničenja kojeg proizvoljno uvode same društvene mreže, tzv. "shadow banning". Iz mora takvih primjera, možemo navesti kako je hashtag "#konoplja" na društvenoj mreži Facebook nevidljiv odnosno zabranjen. Naši aktivisti, kao što je Konoplja na radiju (2013.-2017.) koji pronose pravo na informiranje, na taj način bivaju ograničeni u dosegu. Takva cenzura zaslužuje u potpunosti oznaku "digitalni fašizam" i svaku osudu.

Dobro, kažete, s glazbom to bar nije tako, danas svako može objaviti album na digitalnim platformama? Može, ali opet ima nekih tihih glasova o tome kako će algoritmi streaming servisa ipak preferirati servirati slušateljima poznatije izvođače naspram underground glazbenika.

Zapravo, danas je jedini radijski kanal Youtube, a jedine izdavačke kuće Spotify i Bandcamp. Baš Bandcamp su na neki način bili zadnja nada underground stvaratelja, da bi unazad jedne godine dvaput promijenili vlasništvo, naravno svaki put u sve veće korporativne ruke. Prvi potez novih vlasnika je očekivano bio bešćutan otkaz za 50% zaposlenih u kompaniji.

Naša Soom T hrabro i drčno odrađuje svoju promociju ne preko viralnih trendova nego preko uspješnog hodočašćenja festivala, klubova i arena koji znaju da, ako pozovu Soom T na line up, imaju garantirano autentični rebel girl šećer na torti. Od 2015. godine do danas Soom T je ozbiljno zasukala rukave i krenula u serijal autorskih albuma počevši sa "Free As A Bird", kojeg slijedi novo izdanje gotovo svake iduće godine.

Između tih izdanja, "Ode To A Carrot" je ciljan na odabranu publiku koja vjerno mrvi brokulu. Zauzima svoje kultno mjesto kao jedan od onih albuma koji je po svemu poseban "must have": od ikoničnog likovnog okvira do producentskog sadržaja kojeg potpisuje Disrupt iz već spomenute Jahtari klike.

Nakon tih silnih izleta u razne vode i pritoke sound system kulture, ploveći kroz dub, tehno, drum n bass brzace kroz niz kompilacija i remikseva; Soom T je društvenim mrežama objavila da traži producente koji će odraditi riddim podloge na način na koji te iste podloge kasnije može prilagoditi i izvoditi band uživo.

Problem je to koji pomalo muči reggae scenu, i tema koju smo već načinjali. Radi se o dvije grane evolucije zvuka, onom organskom i onom kompjuterskom, analognom i digitalnom, Naime, prvi ritmovi digitalnog reggae zvuka ranih 80-ih bili su iznimno jednostavni, često su se sastojali samo od sintetičke verzije bubnja, klavijatura i bas linije. Kao takve bilo ih je iznimno lako prevesti u okruženje uživo svirke, što znači da ako je artist izdao album pjesama snimljenih na digitalnim ritmovima; svejedno je mogao uvježbati instrumentalni band i pozvati ih na uživo sviranje istih tih ritmova . Tako nešto je postajalo sve teže i teže kako je elektronska produkcija evoluirala i stvarala svoj vlastiti "wall of sound" princip korištenjem stotine i stotine zvukova u slojevima kao neka XXL sonična baklava, u čemu se najviše natječu i prednjače drum n bass producenti. Takvo nešto bubnjar, klavijaturist i gitarist na pozornici ne mogu baš lako reproducirati.

Što nas dovodi do svježeg albuma "The Louder The Better". U potpunosti samo-produciran pod autorskom kontrolom tima Renegade Masters u savršenom spoju analognog i digitalnog svijeta, ovo je čista roots pozitivnost prožeta soul i gospel utjecajima. Nakon početnog uljuljkavanja, pomalo naglo iza ugla dočekuje nas punokrvna "inna king David style" numera "Michael" posvećena duhovnoj borbi. Zavijajuća bas linija i undulirajuće vokalne akrobacije kombinirane uz fast chat ragamuffin stil u iznenađujuće jedinstvenoj Soom T izvedbi koja cilja na sam vrh popisa obaveznih himni svakog spiritualno orijentiranog selektora.

Slijede pjesme kojeg unatoč lakšem tempu ne popuštaju razinu vibracija. Dapače, čim je više traka sporija čini se akustičnija, čini se bliža i više dira iznutra. Kao fantastična "Walk The Earth", koju potpisuju majstori zanata Mafia & Fluxy u proganjućoj blues jazz varijanti od koje će sam Vrag neizbježno ustuknuti bilo u Memphisu, Kingstonu ili Londonu.
"Raise up the banner make the badman run - Feel your heart lifting like the rising sun!"

Između duhovnih i društvenih tema, između roots, digital, i drugih boja; "The Louder The Better" je to što kaže da je: poruka koju je tim bolje što glasnije puštati. Pozitivna slika boljeg, mudrijeg i ljepšeg svijeta.

Soom T se pošteno upisala u "Women in reggae" klub. Ispoštujmo rad, trud i borbu za jednakost na MC sceni i cijeloj planeti.