Aquarius Records / PDV, 2022.
Aquarius Records / PDV, 2022.
11. Rujan 2022

Banana Zvuk - "Legaliziraj" EP - ovakvi projekti su čisti raritet

Jedna pjesma, osam remikseva
Ako bacimo oko u bližu ili dalju muzičku povijest prostora bivše SFRJ, teško ćemo pronaći puno (ako i uopće) izdanja koja su u potpunosti posvećena remiksima jedne te iste pesme. U povijesti reggae i dancehall muzike je bilo takvih projekata naširoko, ali u "obrnutom" smislu, preko identičnog riddima su pravljeni čitavi albumi s različitim vokalima (prva na pamet mi pada Blood & Fire kompilacija posvećena čuvenom Satta Massagana riddimu benda The Abbyssinians). Zato je bio red da se konačno napravi mala povijest i da se poznati splitski duo Banana Zvuk dohvati projekta "Legaliziraj" i pruži nam EP s čak osam remikseva njihove istoimene pjesme.

Poruka koja se krije iza datuma objavljivanja - 20. april ili 420 - i samog teksta je očigledna, ali bend je i naglasio da se radi o podizanju svijesti o prednostima legalizacije kanabisa, potpunoj ili djelomičnoj, posebno kada se u Hrvatskoj sve više priča o novim zakonskim regulacijama uzgoja i konzumacije istog. Iako ne bih isuviše zalazio u tematiku, jer bez lažne skromnosti zaista nisam stručan u domenu zakonskih regulacija kanabisa kod nas ili u svijetu (laički doduše smatram da bi potpuna industrijalizacija istog dovela i mnogobrojne mane i da je dekriminalizacija i najprihvatljivije rješenje trenutno), moram spomenuti da je očigledno zašto su baš snažni MC vokali Popay, Chakka & Žan izabrani kao gosti i da su oni problematiku uspjeli predstaviti na autentičan i iskren način, a posebno apokaliptični glas Chakke (koji je uzgred opet oduševio publiku prije koji dan kad smo slušali Kali Fat Dub u Novom Sadu). Takav skup vokala i tekst su bili više nego odličan izbor da budu "podloga" za osam različitih remikseva.

Treba također napomenuti da je okupljen "crème de la crème" producentski tim s prostora bivše SFRJ, od Verandabeatz (Who See), Fokusa i Jah Billah do RootsInSessiona i Dr. Obija. Na jednostavan, školski način su objasnili što sve možete izmjeniti i prilagoditi na bazi istog vokala i koliko se muzičkih i producentskih mogućnosti tu javlja. Pazi, isti vokal, a svaki remix zvuči kao pjesma za sebe, e to je pos'o. Tako da ovaj EP ima i tu dimenziju muzičke edukacije, ali je naglasak dobrano i na dobroj zabavi, pa će većina remiksa sigurno naći svoje mjesto na live nastupima Banana Zvuka. Dancehall i brzi jungle/drum'n'bass preovlađuju uz jake elektronske uplive, a tu bih za žurke komotno izdvojio "Rumbling" Banana remix, kao i jači RootsInSession dancehall-digital remix, dok meni osobno rootsy verzija Marcus G-a najviše leži (ne mogu pobjeći od rootsa motkom da me tjeraju).

Konceptualno i idejno definitivno drugačije izdanje, koje osim poruke može poslužiti i kao inspiracija za producente i muzičare i sve one koji se bave remiksima da vide kako je "recikliranje" elemenata (u ovom slučaju vokala) moguće i da sami dobiju inspiraciju za svoje projekte. I pokraj osam remiksa, mislim da ovdje ostaje prostora i za neke masnije dubby verzije (možda i sporije, ako je to tehnički izvedivo), a možda i neke egzotičnije eksperimente. I naravno, ne zaboraviti još jednom da su ovakvi projekti čisti raritet i da je to nešto što u razvoju reggae muzike kod nas može biti izuzetno korisno i inspirativno.