Dallas Records
Dallas Records 2013.
30. Prosinac 2013

Brain Holidays - "Save Peace Babylon Delete"

Drugi album domaćih reggae pionira

Nije pretjerano za reći da Brain Holidays za hrvatski reggae predstavljaju isto ono što je recimo Del Arno Bend za susjednu Srbiju. Iako ovi potonji imaju duži staž i puno, puno opširniju diskografiju, i jedni i drugi imaju tu zaslugu da su ideju roots reggaea na ovim područjima održali na životu kroz protekla desetljeća. Kao što su možda jednog ili drugog potaknuli da krene njihovim stopama. Izlazak novog albuma ovih veterana, koji ujedno predstavlja i njihov povratak na scenu nagovještava sasvim sigurno neka bolja vremena za ovaj muzički stil koji je kod nas još uvijek nažalost deficitarna pojava. Sedam godina je prošlo od njihovog debitiranja s albumom "Stereo Roots", koji je ujedno bio i prvi album takve sorte kod nas. Nitko prije njih od osamostaljenja nije napravio ili nije se usudio snimiti i izdati jedan album kompletno u roots reggae varijanti, što ih čini ne samo veteranima već i pionirima ove glazbe u Hrvata.

Ali od prošlih zasluga, ma koliko god one bile značajne, se ne živi, a ni Brain Holidays nisu oni isti koji su onda bili. Došlo je do izmjene postave i danas to je osmeročlana skupina s puhačkom sekcijom, odjelom za tipkovne instrumente (keyboard, orgulje) back vokalima i svemu onom što čini jedan big band kadrim kreirati onaj za klasični reggae karakteristični, puni, topli i prije svega organični zvuk. Ipak ono što je ostalo isto i što je tako rekući konstanta Brain Holidaysa, je nježno hrapavi glas pjevača i gitariste Marka Gaćine, koji po svojim rečenim karakteristikama ne bježi od usporedbe s onim od Boba Marleya. Iako je u uvodnoj "Kapetan" vokalno kormilo podijelio s gostujućim Yurijem iz ST!llnessa, koji je u svojoj poznatoj dinamičnoj i militantnoj maniri napravio odličanu uvertiru u ovih ukupno dvanaest pjesama. Od kojih je posljednja "Voice Of Ghetto" vrlo dobra dub verzija pjesme "Jeka geta". Što snažno sugerira da bi Brain Holidays mogli još jednom preuzeti ulogu pionira i kao prvi hrvatski bend izbaciti dub verziju čitavog svog albuma. Zašto ne? Znanje i vještinu za to ovim su svakako pokazali.

Koliko je verzirana i iskusna ritam sekcija sačinjena od basiste Tomislava Skoblara i bubnjara Miroslava Uremovića služi kao primjer druga po redu "To je to", u osnovi upotrijebivši i prilagodivši famozni conquering lion-riddim (Yabby You). Premda se referenciraju na klasične postulate ovog stila, Brain Holidays stoje objema nogama u sadašnjosti. Njihov zvuk spoj je analognog i digitalnog, nastao u Embrio Production studiju lociranom u Svetoj Nedelji, kao i u kućnom Rasta studiju frontmena, zagrepčanina Marka Gaćine. "Save Peace Babylon Delete" spada u istu kategoriju kao recimo - jedan, još aktualan primjer - prošlogodišnji album "On The Ground" britanskih Black Roots, koji također pokušavaju uskladiti modernu s klasičnim roots reggaeom. Ali, to najbolje ipak zasada radi kanadski Twilight Circus. No, otom-potom. Također je dvojezičan, iako pjesama na engleskom s jamajkanskim naglaskom ima svega tri, a ostatak brojeva je na materinjem hrvatskom jeziku.

Već s najavnim singlom "Politika man" predočili su tematsku sliku ovog albuma u kojem se obračunavaju s Babylonom (pljuc!) i njegovim negativnim izraslinama (čitaj: oholost, licemjerstvo, pohlepa, sistematsko porobljavanje i osiromašenje). U tu se svrhu ubrajaju brojevi poput već spomenute, te "Hungry People". U najboljoj "Jeka geta" iz perspektive posmatrača opisuju svakodnevnu vrevu suvremenog velikogradskog Moloha. Njihova pak borba obilježena je neumoljivom rastafarijanskom pozitivom koja povrh svih trenutnih nedaća ipak ulijeva nadu u bolje sutra, kao što to naglašavaju u "Armageddon". A kako njihovo idealno društvo izgleda skiciraju u "Creation". Ove združene reggae-snage približavaju se rečenoj vrlo ozbiljnoj tematici na tipičan čilerski način podastirući nekoliko opuštenih i eskapističkih komada kao što su "To je to" ili "Moj dan". Kao i s laganicama poput "Daj mi ljubav" i "Budi pozitivan", koje su redom u lijepim gitarskim chopovima, popraćenih s puno harmoničnih back vokala, lepršavim puhačkim uplivima i prije svega masom glatkih i melodičnih bas linija. Prethodno naglašenu paralelnost sa suvremenim roots reggae bendovima kao Black Roots, Brain Holidays ne dijele samo sličan identitet, već i njihove mane, a to je prilično monotono skladanje; bez potrebne dramaturgije i učahurena jednoobraznost ritmova i melodija. Upravo tu se nameće odlična "Jeka geta" i njena prateća dub verzija te uvodna "Kapetan", pa i "To je to" kao idealni primjeri gdje su pokazali malo više hrabrosti i samoinicijative oslobodivši se kalupiranog koncepta. Ali s druge strane "Save Peace Babylon Delete" ne zaostaje ni po čime za kvalitetom sličnih internacionalnih roots reggae izdanja, kojeg će istinski ljubitelji ove muzike znati cijeniti. Što Brain Holidays automatski postavlja ili bolje rečeno vraća u vrh regionalne reggae scene.