Jarring Effects
Jarring Effects 2021.
1. Lipanj 2021

Brain Damage meets Big Youth - "Beyond The Blue"

Neočekivano osvježavajuće i drugačije
Kada su se Martin Nathan a.k.a. Brain Damage i Samuel Clayton Jr. naumili u ožujku prošle godine otputovati na Jamajku radi snimanja albuma sa živom legendom Big Youthom, nisu ni mogli pomisliti da će ih tijekom tog putovanja zateći jedna od najvećih svjetskih kriza u posljednjih nekoliko desetljeća. Kako je svijet ulazio u globalnu pandemiju, uspjeli su napraviti tek nekolicinu snimaka, prije nego što su Martin i Samuel zakačili virus. Na veliku žalost, Samuel, veliki producent, audio inženjer i također sin jednog od vokalista i perkusionista legendardnog sastava The Mystic Revelation of Rastafari, preminuo je uslijed korona virusa. Martin i Big Youth nisu tu stali, album je završen do kraja i godinu dana kasnije konačno imamo priliku slušati projekt koji ide "iza tuge".

Prvi singl "2020 I Pray Thee" najavio je neočekivano osvežavajući album koji razbija žanrovske granice. Spiritualni jazz u kombinaciji s kultnim Big Youth vokalom i podjednako kultnom DJ numerom 70-ih. Ritam koji vozi glatko i stihovi koji dobijaju potpuno novu dimenziju. Spoj kakav smo retko mogli čuti do sada, na granici sa stvaranjem novog i neotkrivenog žanra. Tu doduše počinju i završavaju se takva "nagla" eksperimentiranja, ostatak "Beyond The Blue" albuma drži se provjerenih reggae, ska i rocksteady ritmova koji najviše leže Big Youthu i na koje se kroz svoju veliku karijeru navikao. Prvobitnih jazz i blues utjecaja svakako ima još kao u recimo "Those Days", "Grandma's Joint" i posebno u posljednjoj "Play It Again", ali ni blizu kao u najavnom singlu. Za reggae ljubitelje koji su dugo iščekivali da opet čuju glas koji je uticao u formiranju i definiranju rub-a-dub i dancehall scene, klasičniji jamajkanski zvuk svakako će potencijalno pričiniti veće zadovoljstvo.

Ne bi li zadovoljio stare reggae fanove i pritom pridobio neke nove, Brain Damage iskusno pliva između klasičnih ritmova, veoma svježe i moderne produkcije i kompozicija koje su u osnovi roots. Sve djeluje potaman. Big Youth pokazuje da kao i drugi velikani reggae muzike s godinama postaje sve iskusniji, a njegov glas poprima formu bolju no ikad. Tajne starih Rastafari majstora se ne otkrivaju, ali su rezultati takvog života očigledni i ne mogu se poreći. Život je najbolji učitelj, što Youth i jasno naglašava u "Educated Fools": "Ja nemam diplomu tvoju, da bi je ti odobrio". Youth priča takođe i o povijesti Rastafarija u "Wareika Hill", podsjećajući nas o značaju tog brda za razvoj jamajkanske reggae muzike i Rastafari kulture i usput davajući suptilni omaž Marleyevoj "Jammin". Strane mu nisu ni ljubavne teme, globalna kriza ("Biological Warfare"), dok je omaž Africi obavezan ("Mama Africa").

Prijatan i veoma osvježavajući album na više nivoa, muzički, tekstualno i produkcijski. Roots osjećaj je zadržan, kroz sve elemente, pa čak i kad muzika pliva u jazz vodama. Brain Damage je odradio fenomenalan posao koji ujedno nosi i simboliku posljednjih godinu i više dana od kada nas je zadesila globalna pandemija. Prevazići tugu, mudro i iskusno. Biti jak i snažan u periodu kada je to najviše potrebno. Kao što Big Youthov glas zvuči i muzika na albumu "Beyond The Blue" nagovještava.