Stones Throw Records
Stones Throw Records 2016.
28. Travanj 2016

Tippa Lee - "Dub Them with Reality"

Ravno u bubrege

U kasnim osamdesetim, točnije 1988. godine, Tippa Lee je sa svojim tadašnjim DJ-kolegom Rappa Robertom na Jamajci zabilježio veliki hit "No Trouble We", koji se i danas vrti po tamošnjim radio stanicama. Njih dvojica, s ekstravagantnim opravama i ludim frizurama, te zlatnim lancima oko vrata, koji su vjerojatno bili teži od njih samih onako mršavih, su razne ozbiljne teme obrađivali s dosta humora i plesnog, digitalnog dancehalla. U devedesetima su im se putovi onda razišli. Rappa Robert je odselio u Kanadu, a Tippa Lee u Sjedinjene Države, gdje su se obojica nastavili baviti glazbom, ali na različite načine.

Dok je Rappa Robert postao pravi rastaman, promijenio nadimak u Musical Sniper i posvetio se produkciji i snimaju osviještenog roots reggaea, Tippa Lee je nastavio nastupati kao DJ i izdavati niskotiražna DIY izdanja. Sve dok ga nije pokupio Tom Chasteen iz losanđeleškog Dub Cluba, koji je u posljednje vrijeme izdao i dva albuma pod nadimkom Natural Numbers. Ovaj sjajni dub producent, koji je poznat po svojem old school live miksanju traka je jedan od epicentara američkog duba i reggaea, okupljajući oko sebe tamošnje vrhunske glazbenike iz ovog područja, pa tako i Tippa Leeja, koji je već jednom prethodno nastupio na Dub Club albumu "Foundation Come Again".

Plod njihove suradnje je i ovaj album, koji je dub verzija vokalnog albuma "Cultural Ambassador", čiji izlazak je zakazan za 20. svibanj. Neobičan potez, budući da je normalan redoslijed obično obrnut. Prvo ide vokalna, pa onda dub verzija, ili u najboljem slučaju odjednom sve skupa. No, Tom Chasteen nije običan lik. On je, tako rekući, dobri duh losanđeleške i uopće američke reggae i dub scene. Sa svojom dugom kosom, više se doima kao zakašnjeli hipik koji još otkida na Deep Purple, već kao jedan priznati dub majstor, koji si je uzeo za cilj revitalizirati jamajkansku reggae i dub ostavštinu. A to ovaj čini na vrlo impresivan način. Njegovi miksevi su duboko ukorijenjeni u tipične jamajkanske pravce iz sedamdesetih i prvu polovinu osamdesetih, a opet, to sve kod njega zvuči novo, inventivno i prepuno energije.

Tako i u ovom "Dub Them with Reality", albumu s deset traka, Tom Chasteen se još jednom pokazuje u vrhunskoj formi. Dubovi su mu lucidni, spacey i prepuni raznih soničnih iznenađenja. Gromoviti basevi, koji s klasičnim riddimima okretaju utrobu, se tumaraju ispod prostranih puhača i afrocentrične, oštre gitare. Dok su ritmovi sporiji, ali masivni i s daškom rane dancehall estetike. Izuzetak je energičnom rock-gitarom tjerana i bubrećim synthovima izmiješana, brza "Dubbler", u kojoj Chasteen kao da u pomahnitalom stanju kaotično uvrće po svim mogućim gumbovima svog mikserskog pulta. Tippa Lee je pak ovdje u svojstvu tipičnog jamajkanskog singjaya, čija karakteristična vokacija je u stilu jednog Ranking Joea ili U-Browna - što će vjerojatno doći do još većeg izražaja u predstojećem vokalnom albumu.

Sve u svemu, "Dub Them with Reality" je izuzetno uspješan album, koji svoju snagu jasno crpi iz prošlosti, ali ju je u tolikoj mjeri nanovo iskombinirao, da ona ovdje zvuči nabrijano, svježe i sasvim suvremeno. Rewind, rewind selecta!